Det är svårt att kalla elinstallationsbolaget Edsvikens El för någonting annat än en framgångssaga. På knappa tio år har företagets omsättning ökat med omkring 150 miljoner kronor och antalet anställda gått från 56 till 122. Med en expanderande verksamhet kommer också utmaningar, inte minst för företagets IT-miljö.
Jonas Rosenkvist är den operativa chefen på Edsvikens El, ansvarig för operativ drift, utvecklingsfrågor och IT. För honom blev det tydligt att företaget behövde se över sin IT-struktur.
– Vår dåvarande inhouselösning mer eller mindre tog in vatten i snabbare takt än vad vi kunde tömma ut det, vilket gjorde bytet brådskande, förklarar Jonas Rosenkvist.
Beslutet togs då att hitta en ny leverantör av IT.
Vikten av fungerande IT
Edsvikens El sysslar med allt från nyproduktion och större kunder till service hos mindre kunder. För ett företag som både arbetar med stora orderflöden, projektplanering och allt däremellan blir därför en välfungerande IT oerhört viktigt.
– Det är ju väldigt vitalt. För tjänstemännen så är de viktigaste verktygen både dator och mobil. När det kommer till leveransledet är ju telefonen en viktig IT-bit för där har vi både beskrivningar och ritningar. För oss är det kritiskt, säger Jonas Rosenkvist, och tillägger skämtsamt:
– Vi ser ju att det enda som är skönt när inte IT:n fungerar är ju att man får lite lugn och ro, men då får vi ju inte producerat någonting.
De avgörande faktorerna
Flytten gick för snart ett år sedan och i dagsläget ligger hela IT-driften hos Citedo. Server, backup och support. Även all installation av nya enheter, bland annat med en Microsoft 365-lösning. Det enda Edsvikens El har kvar numera är själva datorerna.
– Vi har ingenting inhouse längre. Vi har lagt ut allting på Citedo, säger Jonas Rosenkvist.
Det stora förtroendet Jonas valt att lägga på Citedo grundar sig i tre faktorer. Priset spelade en viktig roll, och även det enkla upplägget som presenterades. Men i första hand var det mötet med Citedos personal som gjorde ett stort intryck.
– Bemötandet vi fick av säljare, tekniker och allt. Det tycker jag var en väldigt, väldigt viktig grej, förklarar Jonas Rosenkvist.
– Vi kände direkt när vi träffade dem att de var engagerade och brann för det de gjorde.
Delaktig i processen
Ett knappt år senare är alla bitar på plats. En fördel Jonas Rosenkvist ser gentemot större bolag är att man kan vara med och påverka saker.
– Tittar man i backspegeln nu så var det ju ett bra val vi gjorde, men då får man också hjälpas åt med nya saker när det kommer utmaningar. Sånt som stora, väletablerade bolag redan har på plats. Men det är positivt också för då kan man vara med och skräddarsy lite, säger han.
Service och åter service
Någonting Jonas Rosenkvist återkommer till flertalet gånger är vikten av snabba svar och vass support. För ett problem ska aldrig skapa fler problem, det ska fixas, och där tycker han att Citedo är på rätt väg.
– Det finns bara en sak och det är lösning. Att hitta en lösning om det är något problem. Inget annat, det är bara det som gäller och det gillar jag ganska mycket, säger Jonas.
– Det tycker jag att Citedo är väldigt duktiga på, exempelvis öppnar man supporten redan vid sju på morgonen nu vilket har varit väldigt viktigt för oss.
Är ni nöjda med Citedo?
– Ja, det är vi, jag måste nog säga att vi är väldigt nöjda, säger Jonas Rosenkvist. Och på frågan om han skulle rekommendera Citedo till något annat företag tvekar han inte:
– Absolut, det har jag redan gjort!